۱۵ اسفند ۱۳۸۸، ۹:۴۱

گزارش مهر نتیجه داد/

علفهای راه پله های تخت جمشید پاکسازی شد

علفهای راه پله های تخت جمشید پاکسازی شد

چند روز پس از انتشار گزارش تشریحی تصویری مهر از رویش علفها در زیر لایه چوبی راه پله های تخت جمشید و احتمال آسیب رسانی آنها به سنگهای این بنای تاریخی مجموعه مدیریتی تخت جمشید اقدام به پاکسازی این گیاهان کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، این کار توسط یک تیم دوازده نفره از کارگران و نگهبانان حاضر در تخت جمشید و بنا به دستور مدیران این بنای تاریخی ثبت شده در فهرست جهانی صورت گرفت.

کار پاکسازی گیاهان روییده در زیر لایه چوبی و پای دیواره های سنگی تخت جمشید به روش دستی و با نظارت برخی کارشناسان این بنا صورت گرفته است.

پیش از این برای مقابله با رشد گیاهان و قارچها در محوطه تخت جمشید از برخی سموم شیمایی استفاده می شد که به تدریج مشخص شد استفاده از آنها برای سنگهای تاریخی خطرهایی را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر قرار دادن راه پله های چوبی بر پله های ورودی تخت جمشید و کاخهای صد ستون و کاخ آپادانا سه سال و نیم پس از اجرا با جمع شدن آشغال و خاک و وجود رطوبت بالا در زیر آن که در زمان اجرای خود به عنوان طرحی برای محافظت از سطوح سنگی راه پله ها و دیگر مسیرهای محل عبور تخت جمشید عنوان می شد موجب رشد انواع گیاهان و قارچها شده بود.

با وجود اینکه مسئولان بنیاد پارسه پاسارگاد جنس چوب بکار رفته در لایه محافظ چوبی پله های سنگی تخت جمشید را ساج هندی و ضد آب اعلام کرده اند اما عکسهای گزارش مهر نشان می دهد این لایه چوبی به میزان فراوانی جذب کننده آب هستند.

رشد گیاهان بر سطح سنگ در دراز مدت فرسایش و خوردگی آن را فراهم می کند که بروز این اتفاق برای سنگهای تخت جمشید یک خطر جدی برای این بنای باستانی مربوط به زمان هخامنشیان است.

کد خبر 1045315

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha